Skip to content Skip to footer

Antisemitisch stuk in het programma « Man bijt hond » op de VRT

Na « Plat préféré » met de Forel van Hitler (Canvas, 28.10.08), « De onschuldige gaskeuken » van « Man bijt hond »  (VRT1, 01.11.08), de reclame voor « Weg met de Soete » met een Hitler-chippendale als gids voor Berlijn (Canvas, 27.11.08) en de sketch van Philippe Geubels (VRT radio, 21.12.08), werd er een nieuw antisemitisch incident vastgesteld in de uitzending van « Man bijt hond » op de VRT.


 


Het stukje begint met de tekening van een ultraorthodoxe Jood naast een diamant. Als bijschrift krijgen we te lezen : «Joden weer wat boos ».


 


Vervolgens krijgen we een stuk te zien uit het VRT journaal waarin nieuwslezer Wim de Vilder uitlegt dat de joodse gemeenschap boos is over de woorden van Bert Anciaux, Vlaams minister van cultuur, die de dood van de kinderen in Gaza met het tragische incident in Dendermonde vergelijkt heeft, waar een psychopaat verschillende baby’s en volwassenen vermoordde of verwondde.


De tekst vervolgt zo : « Boos ? De Joodse gemeenschap ? Boos ? Teneinde het overzicht te bewaren volgt hier de lijst van mensen, instellingen en objecten waarop de joodse gemeenschap nog niet boos is : de joods-Amerikaanse vriendschapsvereniging, de joods-Israëlische vriendschapsvereniging, de joodse gemeenschap in het algemeen, hier en daar een wandelende jood, Boogie Boy, de firma’s Rolex en Rolls-Royce, de Antwerpse diamantcentrale. Deze lijst is uiteraard aan veranderingen onderhevig en kan enkel onder strikt voorbehoud als adequaat worden beschouwd. »


 


Het filmpje wordt geïllustreerd door beelden van ultraorthodoxe Joden terwijl die dansen of bidden. Ook de diamantsector en de firma’s Rolex en Rolls-Royce worden bij het verhaal betrokken. Het gaat hier over duidelijk antisemitische clichés die al in een triest verleden verspreid werden.


 


Net als voor de andere, bovengenoemde incidenten werden er door verschillende organisaties stappen ondernomen in de richting van de VRT-directie en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen.


 


http://www.youtube.com/watch?v=fcHdR80-LeE

Best Choice for Creatives

This Pop-up Is Included in the Theme

Purchase Now